• SAUNA GEBRUIK

    Voorbeeld

    Om een indruk te geven wat een “sauna” gang inhoud geven we de aankomende saunabezoeker een kort overzicht.

    Voorbereiding vooraf:

    Benodigdheden voor een sauna bezoek zijn

    • een badjas
    • een groot laken (dat groot genoeg is voor het hele lichaam)
    • een of twee handdoeken – badslippers

    Het is niet goed met een te lege of volle maag in de sauna te gaan. Voor je aan de saunagang begint maak je gebruik van een warme douche waarna je schoon en voorverwarmd aan het saunabad begint.

    Afdrogen na het douchen

    Een droge huid bevordert het transpireren in de saunacabine

    Warm voetenbad

    Een warm voetenbad voor de sauna bevordert het transpireren in de saunacabine

    In de saunacabine

    In de saunacabine dien je volledig op het badlaken te liggen of te zitten. De houding is bij voorkeur liggend of zittend met de voeten op zit-niveau. Gemiddeld bedraagt de verblijftijd een kwartier. Ga hierbij ook af op jouw eigen gevoel. De warmte ervaring is liggend het meest aangenaam en gelijkmatig, de laatste paar minuten is het beter te gaan zitten, bij voorkeur op de onderste plank. De bloedsomloop went hierdoor weer aan de verticale houding.

    Afkoelen als je de saunacabine uit gaat

    Als je uit de saunacabine komt heeft jouw lichaam zuurstof nodig. Hiervoor gebruik je de Kneipp slang of de stortdouche. Na het afspoelen van het zweet kun je weer gebruik maken van de zwembaden. 

    Warm bad na de afkoeling

    Na het douchen is het zeer aangenaam vertoeven in het zwembad.

    Whirpool of stoombad

    Na het zwembad kun je gebruik maken van de whirpool of het stoombad. Belangrijk hierbij is dat na een warm onderdeel weer een koud onderdeel volgt. Herhaling van de afkoelcyclus is goed voor  hart en vaatsysteem en verhoogt de weerstand.

    Na de saunagang ontspannen

    In onze horeca kun je heerlijk tot rust komen onder het genot van een hapje of een drankje. 

    Meerdere saunagangen

    De volgende saunarondes onderga je op dezelfde manier als de eerste, alleen het warme douchen kunt je overslaan.

    Drink voldoende

    Drink tussendoor voldoende water of andere drankjes. Wees matig met alcohol. Een warm lichaam neemt versneld alcohol op in het bloed, waardoor jouw reactievermogen zal afnemen.